Rozdiel medzi certifikátom a certifikačnou značkou

Produkcia výrobkov, výrobné procesy či služby sa z legislatívnych dôvodov nezaobídu bez kontroly, ktorá zabezpečí garanciu ich súladu s miestnymi, európskymi či medzinárodnými normami. Špecializovaný orgán či inštitúcia, ktorá túto kontrolu zabezpečuje, následne vydá výrobcovi či prevádzkovateľovi certifikát o dodržaní ustanovení danej normy a povolenie na používanie certifikačnej značky vyplývajúcej z daného ustanovenia. Pojmy certifikát a certifikačná značka sa však v spoločnosti často navzájom zamieňajú, a tým vznikajú rozličné nedorozumenia. Čo je teda certifikát a certifikačná značka?

Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

Čo je certifikát?

Certifikát je potvrdenie o zhode medzi reálnymi stavom a stavom, ktorý vyplýva z právnej normy, predpisu či iného dokumentu, ktorý je všeobecne uznávaný. Certifikáty sa vydávajú ako doklad o úspešnom zvládnutí certifikácie. V tomto procese má významnú úlohu certifikačná spoločnosť, ktorá má špecializáciu a povolenie na kontrolu stavu a jeho porovnanie odporúčanou podobou. V prípade vyhovujúceho výsledku vydáva certifikát. Príkladom certifikátu je potravinový kódex – HACCP potrebný pre výrobcov a spracovávateľov potravín. Po úspešnom zavŕšení procesu certifikácie výroby podľa medzinárodného systému HACCP, udelí certifikačná spoločnosť výrobcovi HACCP certifikát, ktorý je potvrdením, že systém výroby a riadenia technologického procesu je z pohľadu zdravotnej nezávadnosti vyhovujúci v porovnaní s medzinárodnými štandardmi.

Čo je certifikačná značka?

Udelením certifikátu zväčša udeľuje certifikačná spoločnosť právo používať špeciálnu certifikačnú značku, vďaka ktorej môže spoločnosť verejne prezentovať vlastníctvo daného certifikátu. Certifikačná značka má konkrétne a nemenné vizuálne zobrazenie, ktoré je možné použiť na reklamné alebo prezentačné účely. Teda v prípade, že daná spoločnosť získa certifikát HACCP, zároveň získa aj povolenie používať certifikačnú značku HACCP na reklamných letákoch či hlavičkách firemných dokumentov.